Blöjfri.
Publicerat den

Ella har ju som jag skrivit varit så duktig med att vara blöjfri, och detta även på dagis. På natten sover hon fortfarande med blöja och på morgonen när vi gör oss i ordning så får hon trosor på sig och så åker vi till dagis. Har fungderat hur bra som helst, men i bland får man säga till henne för annars glömmer hon bort att hon är kissis och håller sig i stället.

Idag hände tyvärr en liten olycka, men det gick snabbt att ordna upp och på dagen var det som vanligt och absolut inga problem.

Det jag känner lite så för är att en av fröknarna (jag hinner knappt säga hej) vräker ur sig direkt att det hänt en olycka idag och att vi får hem en påse med kläder som blötts ner. Det visste jag säkerligen skulle hända någongång och med detta att det är en stor skillnad med att vara hemma och kunna gå på toaletten eller pottan än att vara på dagis där det är fler barn att hålla koll på. Men det var som att detta var lite jobbigt och sa att hon inte tyckte att hon var riktigt "säker" med detta ännu och att hon ibland håller sig. Även att vi inte kan vara på henne hela tiden med att hon kanske måste kissa etc.

Men Hur skall dem lära sig om inte där? Hemma är hon hur duktig som helst, går och gör sitt utan några problem. Är det inte en bra idé att börja på dagis också då, eller är vi helt ute och cyklar?

Tyckte att det lät så konstigt bara, så jag sa till henne att vi måste ju börja träna, och det är här hon är på dagarna och tycker därför att man borde kunna hjälpas åt. Är hon torr hemma och klarar sig galant, så är det väl bara att köra på. Vad jag tycker.





Jessica

Är hon torr hemma borde hon ju få öva på dagis med. Klart det kommer hända olyckor men så länge man har extra kläder med borde det ju inte va nåt problem. Dom behöver ju inte tvätta kläderna.



URL: http://Http://iiicaa.blogg.se


Faster Jeanette

Ni gör rätt! Jag känner igen från när man själv jobbade på dagis. Vissa fröknar tycker att det är jobbigt o hålla extra koll. Det är oftast dem som borde sluta inom yrket. Men stå på dig i säg att en olycka händer så lätt, ingenting att bli arg för. Om fröken säger framför Ella att det är jobbigt så säg ifrån, annars kan det påverka Ella att hon inte kan slappna av o vågar då inte kissa för fröken kanske blir arg. Om det händer en olycka så säg bara ops, det fixar sig! Kram



URL:


Emma

Jag skäms över att ibland kalla mig förskollärare när man hör hur vissa beter sig. Tycker ni anser helt rätt angående Ellas träning med blöjan. Vi har visst tid att säga till och dessutom ska man prova "kissa" innan frukost, efter frukost, efter samling vid utgång, innan och efter mat, efter vila, innan mellan mål och efter. Detta är vanliga och rutin saker. Har man då ett barn som är torr hemma och man sen ska prova även på dagis anser jag att vi som är ett komplement till hemma ska ställa upp och välja att vilja följa och hjälpa barnen i deras utveckling istället för att anse att vi har för mycket att göra! Klart är barngrupperna stora och det finns många saker som rutiner och åtgärden som skall göras varje dag men att hämna någons utveckling är fel och att stå och säga så till en förälder är INTE okej. Man ska tillsammans komma på lösningar och åtgärder som främjar Ella och hennes utveckling! Hon hittar en rytm snart även på dagis men det är VÅR uppgift att hjälpa till Ella att hitta den rytmen. På dagis är det så många intryck och lek och man glömmer lätt och visst händer det olyckor fast man säger till ofta men vi måste påminna och ge lite hintar så att barnen klarar av vardagen även på dagis! Jag hoppas ni fortsätter med blöjfria dagar på dagis och ignorera denna fröken som sa så till Er. Kanske byta yrke om hon inte anser sig kunna sitt yrke eller orkar med det. Jag förstår om hon inte hade varit det hemma men nu är hon det! Fröken kunde bestämt sagt och lagt fram det trevligt och även ge beröm att det gått bra för övrigt med kisseriet !!! Lycka till :)



URL: http://smileyheart.blogg.se/


ellenojag

Håller med dig, de får de ju "hjälpa" till med på dagis!!



och du.. jag önskar sååå mycket att ni också varit där med att tvätta kläderna nu, tänker ofta på dig ska du veta!! snart är det er tur, det känner jag på mig <3



URL: http://ellenojag.blogspot.com


Ewa E

Tror inte att de har tid när de leker, tänker inte på att de är kissiga. Är så inne i leken. Men visst personalen måste också agera.



URL:


Martina l Ellas mamma <3

Jeanette: Ja, vi kör på och jag lämnade mer ombyten så skulle det hända igen så finns där. Och jag tänker absolut inte göra någonting annat. Det är där som hon är mesta delen av tiden och skall därför få hjälp också.



Som du skriver, det är ju bara för dem, som vi gör, att bara säga "oj då, liten olycka, gör ingenting, det fixar vi.. men kom ihåg till nästa gång att springa till pottan".



Ewa: Precis. Det är ju lite så där att dem tänker inte så mycket på det och så helt plötsligt så händer det. Olyckor blir det ju och det får man ta. Bara på´t igen :) Hon är ju verkligen jätte duktig.



URL: http://maella.blogg.se/


Sussie L

Självklart måste det få ske olyckor.

När fröken sa detta innan hon ens sa "hej!" så skulle du sagt; "Hej på dej oxå!"

Som Ewa E sa; så har de inte riktigt "tid" att känna efter att de är kissnödiga. Det är därför bra med rutinerna att sätta sig på pottan/toa innan/efter lunch, innan/ efter utelek osv. Då hinner det ju inte gå ALLTFÖR lång tid mellan kissningana.

Stå på dig - det är deras jobb att potträna dem ;)



URL:


Jneniey Love

Jag tycker inte det borde vara nått problem på dagis , då det lätt händer "olyckor" oavsett hur länge dom vart torra. :S





URL: http://prinsessanjenniey.blogg.se/





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?