Amningsföreläsning
Publicerat den

Tack så mycket för all fin respons, blev verkligen jätte glad att ni tog er tid att berätta lite kortfattat vem du är och varför just du gillar att kika in här. Vet dock att ni är betydligt fler som döljer sig där bakom, hihi.
 
Igår åkte jag iväg på en amningsföreläsning på mödravårdscentralen. Hade egentligen inställningen och tanken att jag inte alls skulle gå, men av någon anledning gjorde jag det ändå. Vi var ungefär tio stycken och två hade sina respektive med sig. Alla var förstföderskor förutom jag, så man kände skillnaden redan där. Mycket frågor, dem flesta hade stora block med sig och skrev långa texter i.
 
 
Jag ammade Ella i tre månader, och med det kompletterade vi med ersättning då hon aldrig riktigt blev mätt. Började redan på BB när hon inte tog bröstet, medans Martin satt och matade Ella med en så kallad "mjölkspruta" så fick jag pumpa, och ett par gånger så använde jag mig också av sprutan.
När vi märkte att det absolut inte fungerade, och att hon fortfarande inte tog tag i bröstet så fick vi ta hjälp av en amningsnapp och det fungerade väl helt okej när vi väl var där, men när vi kom hem så var det som att allting blev försvårat, kom knappt någon mjölk och Ella blev helt enkelt inte mätt. Detta resulterade i att ingen riktigt mådde bra och tillslut sa barnmorskan åt oss att sluta med amningen helt och ge henne ersättning, och det fungerade väldigt bra och vår familj kunde slappna av och äntligen njuta av familjelivet, på riktigt. Jag vet att det inte är alla som har den inställningen, många som säger att man Ska amma i minst sex månader och att det är det enda rätta. Dock vet jag, efter denna första gång, att det är vi själva som märker vad som är det rätta för oss, och allt annat som sägs och tycks får stå för dem. Ditt barn mår bra om du själv mår bra.
 
Igår gav mig egentligen ingenting nytt som jag inte visste redan, utan min inställning var precis som den var innan jag åkte dit. Fungerar amningen (för jag tänker absolut ge det en chans) så fungerar den helt enkelt och det är ju verkligen jätte bra och gör den inte det så vet jag att det finns andra lösningar.
 
Tydligen så hade den här hysterin gällande amning lagt sig lite då det inte är alls lika mycket prat och krav på en som det var förut, men jag vet inte ja. Jag har som sagt inte så stora förväntningar eller förhoppningar på det hela utan tar det som det kommer.  
 
Hur har ni det som har barn, eller väntar barn. Vilka tankar och funderingar har och hade ni gällande amning?
 
 



Therese med Clara

för mig var det självklart att amma alice eftersom allt funkade så bra med Clara, ammade ju henne i 21 månader. Fanns inte en tanke på att det inte skulle funka med Alice och än helammar vi, hon blev precis 6 månader =)
Men jag är av samma inställning som du, vi har ju jättebra alternativ i sverige så det finns ingen anledning att mamma eller barn ska må dåligt av amning när det finns ersättning.

Svar: Hehe, ja precis. Skönt när det fungerar, så vi får se hur det blir nu nästa gång, kanske går hur bra som helst, eller så blir det som med Ella.. återstår att se :)
Martina Lönneström



URL:


Jennie E

Mina tankar kring amning är att, det är det bästa för barnet- om man har en kropp som producerar mjölk och ett psyke som tillåter att dia. Jag tycker att man som mamma får komma fram till vd som fungerar bäst, resten ska hoppa och skita, hur bebis blir mätt-bara bebis blir mätt!! Sen kan jag som ger bröstet längre än "normalt" känna att set ses lika fel som om någon inte vill/kan. Personligen skulle jag bli jätteledsen om jag inte hade kunnat ge mitt barn bröstet. Sen som den svensknörd jag är så stör jag mig på att väldigt många använder termerna amning fel ex jag ammar mitt barn(är det inte lite jobbigt för bebis att hålla sin mamma i famnen);D..

Nä, tycker att man ska göra det som känns bäst för sig själv, oftast blir det även det bästa för bebisen..

Svar: Precis! Alla kan inte amma, och därför finns det ersättning. Allt annat som skrivs och sägs är egentligen ingenting som står mig speciellt nära. Utan fungerar det så är det ju hur bra som helst, men gör det inte det, fine, då finns det andra lösningar.
Får vi se dock hur det blir med denna lille krabat. Kanske går hur bra som helst ;)
Martina Lönneström



URL:


Elin

Ammade Matilda i 8 månader, det funkade kanon. Ville ju amma då jag tycker det är det bästa för barnet. Men när jag fick malva funkade det bara 3 mån, kämpade och kämpade men det gick helt enkelt inte, så fick bli ersättning. Och hon har inte blivit onormalare för det :)

Svar: Ja, visst har man inställningen att det är det bästa för barnet, men vissa gånger fungerar det helt enkelt inte.
Hihi, ja,precis :)
Martina Lönneström



URL:


Malin

Ammade Wilma i 8 månader :) fanns inget annat alternativ för min del, tyckte oxå att det var det absolut bästa för barnet. amningen fungerade ditekt för oss och dom stunderna är helt fantastiska. mycket handlar om teknik, inte bara från mammans sida utan oxå från bebisens, det gäller ju att sugtekniken är rätt, vilket kan ta sin tid det gäller bara att ha tålamod, ett tips är att låta dom suga på bröstet så mycket som möjligt så att mjölkproduktionen kommer igång mer och mer eftersom mjölkmängden produceras efter hur mycket dom äter. Oftast gör det ju väldigt ont att amma dom första dagarna vilket kan vara jobbigt för många och då kanske dom ger lite ersättning emellan för att såren runt bröstvårtan ska läka, men då produceras inte heller lika mycket mjölk vilket kan resultera att barnet inte blir mätt.....jag hoppas du kommer kunna amma gumman men går det inte så som sagt finns det alternativ. Pusselipuss

Svar: Ja, det är mysigt om det fungerar, så jag hoppas såklart på att det gör det.. :) Får kämpa in i det sista :) Precis.. det är ju så det är, får hålla igång amningen och så ofta bebisen vill det så produceras det ju mer mjölk. Vi får hålla tummarna :)
PUSS
Martina Lönneström



URL:


Jessica

Jag hade samma problem men Nikki hon blev inte mätt. Fick luft i magen och då ont och gasig i magen = gnällig bebis :p
Så efter 2 månader började vi med ersättning. Ammade henne då bara när hon skulle sova just för att hon somnade lättast då :)
Så jag säger som du funkar det så funkar det annars finns ersättning. Vilket faktiskt var mkt smidigare när man tex inte var henne tyckte jag. Slapp sitta och klydda under en filt om man dukade eller nåt. :)

Svar: Ja, precis, det var så det var här. Man såg att hon svalde men det kom ingen mjölk så hon fick liksom inte i sig någonting, stackarn. Precis, och jag menar våra ungar jag inte blivit sämre för det ;)
Hoppas allt är bra med er i alla fall, länge sen nu.
Martina Lönneström



URL: http://iiicaa.blogg.se


Jessica

Jag hade samma problem men Nikki hon blev inte mätt. Fick luft i magen och då ont och gasig i magen = gnällig bebis :p
Så efter 2 månader började vi med ersättning. Ammade henne då bara när hon skulle sova just för att hon somnade lättast då :)
Så jag säger som du funkar det så funkar det annars finns ersättning. Vilket faktiskt var mkt smidigare när man tex inte var henne tyckte jag. Slapp sitta och klydda under en filt om man dukade eller nåt. :)



URL: http://iiicaa.blogg.se





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?