Mamma och magen i v. 24 (23+0)
Publicerat den

Mamma och magen i v. 24 (23+0)

Mamma: Du har kommit en bra bit i graviditeten och många känner sig under denna period lugnare och gladare. Fortsätt röra på dig, det är bra för både dig och barnet. Vattengymnastik är omtyckt av många gravida. Kom ihåg att smörja in magen och brösten med havandeskapsolja eller någon annan mjukgörande och behaglig lotion. När du skrattar eller hostar kan du ibland läcka lite urin, det beror på att bäckenbottenmusklerna börjar tänjas ut.

Barnet: är nu ca 21 cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 700g. Barnets vita blodkroppar har börjat bildas, dessa är till för att hjälpa barnet att bekämpa infektioner. Luftvägarna formas och lungorna fortsätter att utvecklas. Balansorganet i innerörat har utvecklats.

Pappa: Barnet är aktivt under den här perioden och ni kanske funderar på vilken kroppsdel ni känner under magen. Besök er barnmorska om ni är nyfikna på hur barnet ligger i magen.

Mina tankar: Mer och mer buffar och rörelser i magen har börjat komma, och nu har till och med Martin fått känna på dem riktiga knuffarna. Man ser rörelserna utanpå magen och skall lägga ut ett litet klipp som jag filmade för ett par dagar sedan. Alltid roligare att få se mer in action i stället för att bara läsa om det. Jag börjar känna mig bättre med tröttheten, och det har kanske med att jag äter mina järntabletter som jag fick på Bm-besöket. Dock får jag då och då väldigt ont i bäckenet, och ibland får man en sådan kraftig strålning att man knappt kan röra sig. Magen har varit lite krånglig med förstoppning och även halsbränna på kvällarna. Det var betydligt mer när vi var iväg i New York för ett par dagar sedan, så nu har det lugnat ned sig märkbart. Annars känner jag mig lugn och harmonisk och har börjat ordna lite med lillens kläder som vi har inhandlat. Alltid så mysigt.    

 




ellenojag

Du är så himla fin med magen <3
var kommer din underbara tröja ifrån??
kram

Svar: Tack söta! Den kommer ifrån American Eagle i New York : )
<3
Martina Lönneström



URL: http://ellenojag.blogspot.com


Matilda

Du är så fin Martina! New York verkar ha varit toppen också :). Det är så roligt att läsa hur magen växer och att allt går så bra <3

Ha trevlig helg!
Puss

Svar: Tack min fina vän!
Hoppas vi kan ses snart <3
Martina Lönneström



URL:


Emelie

Martina du är så himla fin! Mamma sa det här om dagen att hon tycker att du är så vacker! Kram

Svar: Åh tack så hemskt mycket Emelie och krama din mamma också, glad jag bli :) <3
Martina Lönneström



URL:


sandra

Du är jätte fint gravid=) Trevlig helg på dig kram

Svar: Tack Sandra, vad glad jag blir!Hoppas din helg varit toppen.
Kram
Martina Lönneström



URL:





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?