Mamma och magen i v. 28 (27+0)
Publicerat den

Mamma och magen i v. 28 (27+0)
 
Trimester 2 och nästa vecka går vi in i den sista Trimester, alltså den sista delen av graviditeten.  
 
Mamman: Det är nu en tredjedel av graviditeten kvar. Du kanske känner dig helt slut eller så mår du fantastiskt, det är mycket olika. Livmodern fortsätter att växa och du kan känna tryck upp mot bröstkorgen. Det kan vara en lite obehaglig känsla. Det är en kraftig tillväxtperiod mellan vecka 28-32. Barnet är livligt i magen och kan ibland hindra dig i din nattsömn. Nu är det dags att gå på föräldrautbildning, prata med din barnmorska.
 
Barnet: Ditt barn är nu ca 25 cm långt från huvud till stjärt och vikten är ca 1,2 kg. Barnets tillväxt och utveckling är mycket snabbt nu. Lungorna är i princip färdigutvecklade. Barnet är van vid din röst, fortsätt att prata och sjung med barnet.
 
Pappan: Din partner kan tycka att det känns jobbigt under den här perioden. Påminn gärna henne om hur mycket hon betyder för dig och hur härligt det ska bli att få ett gemensamt barn.
 
Mina egna tankar: Ja, nu är man inne i den sista biten på Trimester 2 och nästa vecka går vi alltså in i den sista delen, alltså är det bara 1/3 kvar av graviditeten. Herregud. Nu börjar jagplanera mer och mer, ordna med lillens kläder, inköp av vagn och skötbord. Jag menar, helt plötsligt kommer man att vara där och man inte har hunnit fixa någonting, så bätte att göra det nu när man fortfarande har tid. Jag tycker det är jätte roligt, och det kliar i fingrarna. Bebisen rör sig hela tiden, men alltid mest på kvällen eller när jag ligger på sidan. Då snurrar han runt, sparka och brer ut sig. han växer och frodas hoppas jag. Tränar fortfarande ca 3 gånger i veckan men har trappat ned helt med löpning och fokuserar mer på powerwalk och crossen, även styrketräning. Känns väldigt bra och så länge det gör det kör jag på. Älskar att hålla i gång och det är nästan det bästa man kan göra inför en förlossning. Så jag är glad så länge jag kan hålla på. Försöker även att äta så bra det går, men självkalrt slinker det ned en och annan kaka, eller godis. Jag har inte tänkt så mycket på vikten i sig denna graviditet, men det är klart att jag känner mig lite pluffsig, och det är mest om armarna. Vet dock att det kommer att försvinna sedan, så jag tänker som sagt inte så mycket på det. Man har sina upp och nedgångar också, ibland mår jag riktigt dåligt, känner mig inte fin och hormonerna spelar ett spratt. Sedan har vi dem dagarna, som är helt fantastiska, och det är det för det mesta, skönt.
Ella pratar fortfarande väldigt mycket om bebisen, och mycket prat blir det på dagis. Så himla mysigt, älskade fina unge.
 



Anonym

Konstigt det aldrig står något om hur pappan känner sig..
Om någon vill veta så är och börjar det bli väldigt nervöst.
Men samtidigt en otrolig längtan!!



URL:


Jela - Blivande 2-barnsmamma

Fin du är! :-)



URL: http://jeliz.blogg.se


elin stridh

Vill du göra ett bloglovinbyte? :)



URL: http://elincecilia.com/





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?