Mamma och magen i v.29 (28+0)
Publicerat den

 
Mamman: Du kan känna ett visst obehag av att alla organ trängs undan av magen och barnet. Och du kan känna dig tung och trött i benen, vila mycket. Använd gärna stödstrumpor. Glöm inte mellanmålen. Skriv ner dina tankar om att vänta och föda barn i en födelseplan. Det är ett bra sätt att bearbeta det du har framför dig och att ta med till förlossningen. Har du gått på föräldrautbildningen?
 
Barnet: Barnets vikt är ca 1,4 kg och längden ca 26 cm från huvud till stjärt. Hjärnan och de inre organen fortsätter att utvecklas och barnet lägger på sig mera vikt. Barnet fortsätter att sträcka på sig och sparka men har nu inte lika mycket plats att röra sig på. Kroppen och huvudet är proportionerliga. Barnet kan kontrollera andning och kroppstemperatur. Barnet är känsligare för ljus, ljud, smaker och lukter.
 
Pappan: Under den här perioden är det bra om ni på allvar börjar planera inför den nya familjemedlemmens ankomst. Det kan handla om att inreda en barnkammare, köpa skötbord, vagga och spjälsäng. De flesta återförsäljarna av barnvagnar har 12 veckors leveranstid så det är hög tid att beställa nu.
 
Mina egna tankar: Nu går vi alltså in i den sista trimester och det innebär att det bara är 1/3 kvar av denna underbara graviditet. Kan det verkligen vara sant? Jag är så himla exalterad och jag räknar ned för varje dag. Jag ser liksom fram emot allt vad det innebär med förlossningen, och det har väldigt mycket med att göra att förlossningen med Ella var helt perfekt. Så jag hoppas verkligen att denna gång kommer att likna den första.
Annars mår jag väldigt bra. Har börjat få lite känningar längst ned på magen, och får snabbare håll när jag är ute och går, eller är på gymmet. Har fått växtvärk, och det värsta är att ha det när man skall gå och lägga sig, för det går verkligen inte att slappna av. Igår var jag tvungen att ta en alvedon för att lindra den värsta smärtan, men efter någon timma kom det tillbaka igen. Lite huvudvärk har kommit smygandes på lite då och då, men jag försöker att röra på mig och dricka vatten då jag inte är så glad för att ta någar tabletter.
Annars? Jo, vi har äntligen köpt vagn och vi är toknöjda. Kommer att lägga ut om det i nästa inlägg. Så nu är det bara resten kvar, lite mer inköp till garderoben och säng som skall inhandlas. Längtar tills det är färdigt och man kan börja bädda fint. Vi längtar ihjäl oss efter dig.
 



Catty

Så fantastiskt fin är du <3 <3 Snart sommar!

Svar: Tack fina! Jaa, snart snart snart ;)
Martina Lönneström



URL: http://catty.se





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?