Mamma och magen i v.39 (38+0)
Publicerat den

 
Mamma: Livmoderhalsen mognar för förlossningen. Du kan känna dig tung och trött och ha kraftiga förvärkar. Du går kanske inte upp i vikt längre, vissa kvinnor går till och med ned i vikt den sista veckan före förlossningen. Om du känner någon oro så är det viktigt att du tar upp det med din barnmorska. Det är vanligt att sömnen blir störd, se till att vila så ofta du kan.
 
Barn: Barnet är omkring 49cm långt från topp till tå och väger ca 3,5kg. Barnets fostervätska förnyas var tredje timme. Navelsträngen är ungefär lika lång som ditt barn från topp till tå. Barnet har mindre utrymme i slutet av graviditeten vilket medför att barnets rörelser ändrar karaktär, dock ej frekvensen. Du ska känna liv i magen varje dag. Om du är bekymrad över att barnet rör sig mindre ska du kontakta sjukvården direkt, dag som natt. Lita på din instinkt. 
 
Pappa: Nu är det täta kontroller hos barnmorskan och barnet övervakas noggrant. Som partner är du säkert full av förväntan inför barnets ankomst. Har du gått en kurs kan det vara värt att återigen fundera över hur du kan hjälpa din partner under förlossningen för att se till att hon har det så bra som möjligt. Vila då ni kan och prata med varandra och med närstående om era förväntningar inför barnets ankomst.
 
Mina egna tankar:
Nu är det snart dags, och jag vet, jag kan ju faktiskt gå ett par veckor till fast att Ella kom i v.38. Tankarna är egentligen bara att jag vill ha ut honom nu, och få träffa honom på riktigt. Graviditeten är väldigt lång som den är, så han får mer än gärna bestämma sig för att komma ut nu.
Var hos bm tidigare idag, och huvudet ligger fortfarande nedåt, ruckbart. Fick även pratat lite med henne om tankar man har, och smärtlindring som önskas. Helt ärligt, jag har ingen aning. Jag är mer den som är öppen för förslag, förutom att ta sterila kvadrar, det är ungefär det enda jag vet.
Oroligheten kommer smygandes på igen då tankar går mot att något skall vara fel.. men jag får inte tänka så. Det kommer gå hur bra som helst, det Måste det göra.
Bm tyckte att jag skulle ringa psykologen som jag gick till tidigare, få ut mina tankar och bara få prata av sig. Även huvudvärken som kommit smygandes på igen, precis som jag hade innan, kan vara ett försök att gå och prata med henne, för den försvann ju faktiskt runt den tiden.
Vi får se, kan alltid ringa och boka in en tid, kommer lillebror innan det så kanske jag behöver den tiden efteråt, vem vet?
Väskan är så gott som packad, egentligen bara två presenter som skall köpas från Ella till lillebror, och en present från lillebror till Ella.
Sedan måste nog Ellas väska också packas, i och med att hon skall vara hos farmor den tiden vi kommer vara på BB, så det är väl ungefär det sista, sedan är det dags. ♥
 



Catty

Du är så vacker :) Och lillebror kan minsann komma när som helst! Jag längtar också efter att få träffa honom :) <3 Hihi

Svar: Ja, det tycker jag med.. vi vill ju mysa och pussa på bebis nu! :) <3
Martina Lönneström



URL: http://catty.se


Sandra

Så fina bilder och så brun och fin du är:-D är avis. Jag lyckas alltid vara ledig när de regnar:-(

Svar: Åh, tack snälla! <3
Martina Lönneström



URL:





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?