Hur gör ni hemma?
Publicerat den

Skulle vara kul och veta hur ni andra familjer har det hemma med att hjälpa till. Vem hämtar barnen, och vem diskar. Vem tvättar och vem städar etc.?

För att jag frågar är för att här hemma har vi verkligen fått till en bra kompletteringar oss emellan. Vi nattar Ella varannan natt (när Martin är hemma, och inte far runt med jobbet såklart), disken kör vi olika då vi har diskmaskin och båda tar ur när man är hemma. Fast detta är nästan alltid ett suckmoment, varenda gång. För det är ju verkligen så sjukt tråkigt, och man tycker att det är så jobbigt.

Vi har gemensam tvättstuga här där vi bor, och det tycker jag är himla smidigt, för du har all tvätt där nere och ingenting som hänger och tar upp en massa plats här uppe sedan. Men där har vi olika också. Jobbar Martin hemma så kör han den, och om jag är hemma tar jag den, och ibland hjälps vi åt när vi båda är hemma, och där brukar Ella även tycka är roligt att följa med till. Hon far runt och sopar och kör vagnen.

Maten är det faktiskt för det mesta Martin som står för. För det första gör han godare mat, allt han steker och allt han gör blir så himla mycket godare än när jag gör det. När jag te.x skall steka lax (en simpel grej, jag vet) så blir den banne mig torr varenda gång, och likadant är det med kött eller kyckling. Jag har kanske 2-3 maträtter som jag kan utan och innan och dem blir väl bra, men allt annat känner jag mig inte manad till att göra.

Städningen, får jag nog säga att det är för det mesta jag som sköter här hemma. Men då får jag väl säga att jag är rätt så pedantisk när det kommer till den biten. Gillar inte när det ligger saker överrallt, kläder utspridda, Ellas leksaker över halva vardagsrumsgolvet, bordet och även i soffan. Så direkt när hon har lagt sig är jag framme där och plockar. Dammsuger gör jag väl någongång i veckan, men damma och städa toaletterna är vi nog fruktansvärt dåliga med båda två. Man vet att man trivs så mycket bättre när det är städat hemma, och man säger alltid samma sak, att nu skall vi alltid ha det så här fint och kläderna skall ligga i garderoben och Inte på stolar och golv. Det löftet håller man väl sisådär 2 dagar, och vips är allt framme igen. Känner ni igen er?

Ja, men det jag ville komma fram med detta är att hemma hos oss har vi delat lika på det mesta, och det bästa tycker jag är Ellas nattning, varannan dag är helt perfekt. Hur har ni det hemma?


 
Töntigt eller bara jäkligt gulligt med mamma och dottermatch? Jag får nog faktiskt säga det andra alternativet ;)




Danielle

Väldigt gulligt med tröjorna måste jag säga!

Jag och min sambo har faktiskt börjat köpa städning varannan vecka och det är så jäkla skönt att slippa det där dammandet och grovstädandet. Nu behöver man bara dammsuga nån gång och hålla lite snyggt. Resten hjälps vi också åt med båda två.



Måste säga att din blogg är kul att följa även fast vi inte setts eller pratat på flera år!



Kram



URL:


nicolina

Jag tvattar och pojkvannen damsuger! Funkar perfekt ;)



URL:


Angelica

Vi har nog likadan uppdelning. Beroende på vem som är föräldraledig dock, den får "dra" lite mer av hemmalasset.

Men jag är dessutom sjukt pedantisk så jag plockar o städar för jämnan :)



URL:


Lotten

Det är SÅ mysigt att läsa din blogg! Du är ju så söt. :-) kram på dig!



URL:


Jennie Edinge

Tar ett barn var( skiftar varje kväll), jag lagar alltid maten mån-fre, helgen hjälps vi åt,.jag grovstädar varannan dag, C små städar var tredje, diskmaskinen 50/50, C dammsuger varje dag, oavsett om jag gjort det innan eller ej.. Tvätten( alltid jag), vattna blommor C. Lämnar dagis, jag om jag pluggar, hämtar jag om jag pluggar annars jag 60/40 på C.. Ligger ALDRIG grejjor/kläder dyl någonstans, även barnen är noga med detta.. Vi är extremt noga med hur det ser ut hemma, och iocj med att vi städar typ varje dag, behöver vi egentligen aldrig städa..så om du kommer efter säg en hela familjen sjuk vecka, tror du nog att vi nyss städat..och sedan inköps den obligatoriska helg snittblomman varje torsdag:)).. Vi är nördar ut i fingerspetsen:))..



URL:


Mandy & River

Tack snälla :) Vi blev så nöjd =)



URL: http://mandyyss.blogg.se/


Ewa Esbjörnsson

Jag tror att Ella blir fotograf när hon blir stor. Tycker jag ser kameran med på flera foton.



URL:


Martina

Svar till Danielle: Det är ju helt underbart. Jag och Martin har funderat på det ett antal gånger, men inte riktigt tagit oss i kragen. Hur mycket lägger ni ut på det, på ett ungefär?



Vad glad jag blir att du tycker om att läsa. Och jätte roligt att du kommenterar för det gör ju allt så mycket roligare när man som sagt får respons :)

Hopaps allt är bra med er. Kram Martina



URL: http://maella.blogg.se/


Martina

Svar till Nicolina: Det är ju en helt perfekt fördelning tycker jag. :)



URL: http://maella.blogg.se/


Martina

Svar till Angelica: Haha, ja det ju så här hemma också. Man är ju rätt så pedantisk så det brukar ju inte ligga saker överrallt. Men när det väl gör det så kliar det i fingrarna:)



URL: http://maella.blogg.se/


Martina

Svar till Lotten: Åh, du är för söt Lotten. Kul att du tycker det och roligt att du kommenterar. Älskar det. Hoppas allt ät bra med dig. Bor du kvar, och vad gör du nu för tiden? :) Kram Martina



URL: http://maella.blogg.se/


Martina

Svar till Jennie Edinge: Haha, SJUKT nördigt. Men det är ju du ut i fingerspetsarna ;) Jag måste få se detta själv, låter helt otroligt :) Fining <3



URL: http://maella.blogg.se/


Martina

Svar till Ewa Esbjörnsson:

Ja, det tror jag också. Hon hämtar alltid sin kamera när vi tar fram vår :)



URL: http://maella.blogg.se/


Lotten

Jag är inne på fjärde året i Norge. Men funderar på att flytta tillbaka och plugga till hösten!

Funderar starkt på att börja blogga när jag får barn också, mysigt att kunna dela med sig om allt när familj bor så långt borta!

Hoppas allt är bra med dig och lycka till på arbetsintervjun! ;-)

Stor kram



URL:





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?