Mamma och magen i v. 34 (33+0)
Publicerat den

Mamma och magen i v. 34 (33+0)
 
Mamma: Vätska kan samlas i kroppen och du märker det t.ex. på att dina ringar kanske inte passar längre, dina händer och fötter kan svullna. Din blodvolym har ökat med 50 % men nu håller sig blodmängden konstant fram till förlossningen. Bebisen börjar nu inta det vanligaste läget dvs. med huvudet nedåt i bäcken ingången Det kan slita och dra i bäckenet samt nedåt ljumskarna. Karaktären på bebisens fosterrörelser ändras p.g.a. bebisens kraftiga tillväxt och på det läge den intagit. Du ska känna barnet varje dag.
 
Barn: Barnet är ca 44cm från topp till tå och väger ca 2,3kg. Nu kan barnet själv bekämpa lätta infektioner med sitt immunförsvar. Utrymmet minskar för varje dag och barnets rörelser blir större och långsammare. Den här veckan lägger sig en del barn tillrätta och fixerar huvudet i bäckeningången. Ca 3-4% av alla barn lägger sig med stjärten eller benen ned mot bäckenöppningen (sätesbjudning/fotbjudning). Man kan då försöka få fostret att vända sig rätt, en så kallad yttre vändning som görs på förlossningen i v 37.
 
Pappa: Nu är det inte många veckor kvar! Det kan kännas tungt för din partner eftersom kroppen nu förbereder sig på förlossningen, vilket kan orsaka olika besvär. Ge henne massage så att hon får slappna av. Men glöm inte bort dig själv. Unna dig själv en härlig behandling på ett spa eller ät en god middag tillsammans med dina vänner.
 
Mina egna tankar: Jag har börjat känna mig en aning piggare och huvudvärken känns en aning bättre den med. Har som sagt börjat äta två Niferex om dagen i stället för bara en, och mitt järnvärde såg betydligt bättre ut än förra gången jag var hos min BM.
Jag är på besök hos min BM varannan vecka nu, och i och med att veckorna springer på så känns det som att man är där hela tiden.
Vi har även varit på vårt sista ultraljud, och allt såg väldigt bra ut, en normalstor bebis.
Självklart kändes det jobbigt även denna gång, men det släppte lite mer än dem två första och kunde slappna av på ett helt annat sätt.  
Lillebror rör sig betydligt mer nu, och det är som att man riktigt känner vilka delar han trycker ut. Han ligger med huvudet ned fortfarande och det har han gjort i några veckor. Får väl hoppas att han fortsätter med det och att han vill fixeras snart, det börjar ju faktiskt bli dags.
Mitt kissande fotsätter och dricker jag ett glas vatten, kommer det ut lika fort och ut genom dörren hinner jag knappt innan jag behöver gå igen. Så längre promenader eller lite picknick mys en längre stund är inte ens att tänka på. I så fall måste jag veta att det finns en toalett i närheten, för det kommer så fort och när det väl gör det, kan jag knappt hålla mig.
Jag kan verkligen, verkligen inte förstå det, snart kommer vi att bli två barns föräldrar och Ella ska bli storasyster. En ny era tar fart. ♥
 



Linda Blom | mamma till Selma

Såå så fin!!

Svar: Tack sötnos!
Martina Lönneström



URL: http://lindablom.se





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?