New York - Upplevelser, tips och rekommendationer.
Publicerat den

Vi landade på Newarks flygplats och tog oss till vårt hotell med tåg. Kände direkt att man hittade (läs; Martin hittade) mycket bättre denna gång och i och med att vi hade bokat samma hotell som på första resan, Pennsylvania, som ligger mitt emot Madison Square Garden, så blev det snäppet enklare.
Hotellet är både prisvärt, har mycket rum och står väldigt centralt. Du har Time Square en tio minuter därifrån, MSG mitt emot och tågstationen, Penn Station, precis intill.

Rummen i sig är inte dem mest flashiga, och det är ingen "wow"- känsla när man kommer in, men när du är i en så stor stad skall du ändå inte ligga på hotellet och uggla utan du skall ut och upptäcka, så dusch, toalett och säng är egentligen det som behövs och vi har känt oss väldigt nöjda.

Jag hade tänkt att skriva ned några punkter som verkligen rekommenderas varmt och som i vår mening måste upplevas.

The View. En restaurang högt upp med utsikt över hela Manhattan. Det som är det mest speciella med denna restaurang är att den snurrar och på en timma har den snurrat ett varv. Nu var vi där på kvällen och med alla lampor så blir det en väldigt behaglig och mysig middag. Dock hade vi nog velat vara där när solen fortfarande höll sig uppe.
Vi hade bokat bord på restaurangen, men i och med att vi kom lite tidigare så fick vi sätta oss i loungen en våning upp och ta en drink sålänge. Tittade igenom menyn lite och fick se att dem hade buffé med både ostar och kex och olika slags pastasallader och bröd, dessert bord med chokladfontän och allt du kan tänka dig så vi avbokade faktiskt vårt bord (var inga problem) och tog den istället. Så där satt vi med ett perfekt bord vid fönstret och en super god buffé. Rekommenderar varmt.

Woodbury outlet hade vi fått väldigt bra tips om första gången vi åkte dit, och självklart åkte vi dit även denna gång. Vår största del av shopping gjordes där och detta outlet har mellan 10-60% off. Affärer som Ralph Lauren, Polo sport, American Eagle, Nike, Michael Kors, Banana Republic mf.l
Här shoppade vi lillebrors första klädesplagg och det var så kul att se Martin gå loss på babyavdelningarna. Babybutiken Carter´s hade 40 % off på allt i deras butik och allt från mini till större barn, så jag gick även loss på flickavdelningen såklart. (Allt med shopping kommer upp i ett senare inlägg).

Vidare mot Ralph Lauren och Gap och hittade även där väldigt mycket fint till dem små. Ella fick klänningar som jag bara älskar från Ralph Lauren. Har alltid tyckt att det har varit dyrt att handla här hemma, men när man väl kommer dit och är där så kan man ju bara inte motstå. (Ni som läser ellenojag.blogspot.se vet nog vilka klänningar jag pratar om, hihi.)
Även lillebror fick kläder som han kan ha när han blir lite större.
Detta är ett måste att åka till, bussar går från Port Authority, busstationen, och biljetter köps där för ca 550 kronor.

Nu var det dags för Hockey och se Rangers - Penguin spela, och hoppades på att få se en vinst denna gång då det inte gick vägen förra gången. Icke, 3-1 till Penguin och samma känsla denna gång. Trist att inte få känna på vinststämningen på arenan. Pizza slizarna som görs där med både ost/skinka och pepperoni är en riktig hit så det satt iallafall bra i magen, trots förlust.

New York är verkligen en gå och gå och gå stad, och det bästa är just att upptäcka den på det sättet också. På med sköna skor och tänk inte på hur du ser ut, tänk mer på att det skall vara bekvämt. Jag vet hur jag själv är, men har lärt mig efter detta att bekväma skor och kläder som inte skaver och inte känns obekvämt är värt det. Nu var vi tvungna att pylsa på oss riktigt ordentligt då det var kallt, men turen var ändå på vår sida då solen sken dem flesta dagarna. Skillnad från första gången då vi var där i Mars månad och våren hade tagit sin plats.

Metro, tunnelbanan, tog vi ett par gånger hem när man hade gått i flera timmar. För känns i benen, det gör det.

Rekommenderas att vila någon timma på eftermiddagen för att verkligen orka på kvällen, om ni nu bestämmer er för att äta på restaurang eller har någon annan aktivitet, samma som när man är på solsemester, man tar ut sig rätt så rejält.

Broadway:
Nu var det dags för vår första Broadway och se Mary Poppins. Dessa hade vi beställt hemifrån, likadant som hockey biljetterna. Nästa gång kommer vi att gå till TKTS och köpa biljetter, till halva priset. Det är biljettluckor som finns precis under den berömda trappan på Time Square. Dem öppnar klockan 15:00 och har öppet enda fram till 20:00, precis innan dem flesta föreställningarna börjar.
Det är biljetter som inte blivit utsålda och som då går för halva priset. Vi gjorde det på vår andra show som vi gick på, som inte var planerad, och då köpte vi till Mama Mia. Rekommenderar både Mary Poppins och Mama Mia, då båda var två helt olika shower. Mama Mia var riktigt bra och dem bjöd på en storslagen show i slutet med Abba låtar man kan sjunga med till. Publiken ställde sig upp och dansade med.

Haru Sushi: Ni som gillar sushi, precis som oss, skall absolut besöka Haru Sushi. Ligger mitt på Time Square. Vi tog in deras soppa, som försig inte smakar särskilt mycket, men som ändå var väldigt gott då man kom ifrån kylan. Vi beställde sedan in "Sushi for two" och den passade perfekt för mig och Martin. Det var allt blandat med lax, räkor, ål, tonfisk och mycket annat gott. Detta gick på en summa av 700 svenska kronor, och då var det även inräknat med dricka.

230 Fifth, Roof Top Bar. Martin hade kollat upp ett brunch ställe med utsikt över Manhattan och vi tänkte att vi skulle gå och prova det. Öppnade klockan 10:00 och hade brunchen enda till klockan 16:00. Där var även nattklubb på kvällen/natten och stängde inte förrens klockan 04:00 på morgonen.
Denna brunch skall absolut besökas. Stället var riktigt trendigt med super sköna soffor, utsikt från alla håll och två kockar som stod och serverade dig med våfflor och omelett som du fick välja exakt vad du ville ha i.

Bacon, ägg, korv, potatis, sallad, bagels, våfflor, pannkakor, omelett, jordgubbar stora som tomater och mycket mer.

Du blev även serverad ett glas champagne eller ett glas mimosa när du kom. Du som inte dricker alkohol, som jag denna gång, kunde välja bland cola, sprite juice m.m. Martin valde att ta en chokladdryck med chokladlikör i och med grädde ovanpå. MUMS! Jag tog en liten, liten sipp och jag blev totalt fast. Himmel vad god den var, så nästa gång skulle man kunna åka dit bara för att dricka den.

När vi sedan var Proppmätta och väldigt belåtna ville vi gå upp en våning och se utsikten från taket. Dem hade en trappa som ledde dig dit direkt, och väl där uppe hade dem en uteservering med både mat och dricka som öppnar till våren.
Utsikten var fantastisk och man kunde riktigt se det framför sig en varm vårdag sittandes däruppe med varsitt glas vin eller drink och bara njuta av sällskapet, utsikten och musiken. Ett måste, med STORA bokstäver. Alltså 230 Fifth, Roof Top Bar.

Vi åkte hem på söndagen, men då vi hade hela dagen på oss att strosa runt, så tog vi tillfället i akt att verkligen göra det. Martin ville in och prova på den omtalade Cheesecaken på Carnegie där dem även serverar New Yorks största mackor. Det blev hans frukost, för bastant, det var den. Var ingen smaksensation direkt, men helt okej.
Jag tog min frukost på AppleBees, som jag vet att jag gillade förra gången, och även denna gång tog jag bacon med potatis och rostat bröd och självklart kaffe till det.

Vi hade skrivit ut en rabattkupong hemma på Madame Tussaud, där kändisar är gjorda av vax. Visste inte riktigt om vi skulle gå dit, men nu när vi inte hade så mycket planerat den sista dagen tog vi faktiskt tillfället i akt och besökte det. Häftig känsla att gå där och se hur dem ser ut "på riktigt", långa som korta, tjocka som smala. Man fick beta av våning för våning och dem stod i teman.

Dock tror jag verkligen att dem skulle kunna göra det dubbelt så stort, för kändisar inom te.x sportvärlden var det inte mycket av. Gick även in i en biosal där dem visade en film på 4D, robotfilm, och då jag aldrig ens varit på 3D förut, så var det klart att vi skulle prova. Var lite häftigt. Nu har man varit där också, och det var ändå en upplevelse i sig.

Denna resa har varit minst lika bra som den första. Dock känner både jag och Martin att man nog får ut det bästa av staden när det är vår och man bara kan strosa runt i Central Park eller Bryant Park. Sätta sig på någon uteservering och bara njuta av omgivningen. Allt blir liksom enklare, och det är egentligen likadant här.

Jag hade en liten annorlunda situation denna gång också då jag är gravid och inte orkar exakt lika mycket som innan. Ibland kom tröttheten i kapp en, och en mage som krånglade extremt mycket var inte jätte roligt och på det var det halsbränna.
Nu när jag väl är hemma så känns allting mycket bättre igen med magen och har kunnat slappna av mer. Men det blir väl lätt så när man är borta och jag är lite känslig för det där med toaletter på offentliga ställen.

Det vi ville tipsa lite extra om är att Starbucks har gratis surf genom Wi-Fi, så om ni skall söka på någonting eller bara vill sätta er ned och ta en kaffe så gå dit, och samtidigt surfa lite.

Nöden har ju ingen lag, och när man är ute så långt bort ifrån hotellet så spring in på Mc Donalds. Finns ju lite överrallt och det kostar ingenting. Där kan du även ta ut pengar, och dem tar ungefär sju kronor extra när du tar ut istället för trettio-trettiofem kronor på vanlig ATM så det tjänar man mycket på.

Slutligen, Tack min fina älskling som ordnade denna fantastiska resa för oss. En perfekt guide som hittade som om han bodde där själv.
Du och jag kan få vad som helst att bli roligt, bara vi är tillsammans. Jag älskar dig ♥

Tack även till Ellas farmor och faster som kunde passa vår lilla prinsessa medans mamma och pappa fick lite egentid. Guld värda!

ellenojag

Gud vilken härligt inlägg, vill ju ingen annat än att åka till NY nu!!! Åh tänk att få gå runt och klämma och känna på allt fint inne på Ralph Lauren, något avis här ;)
ska bli kul att läsa shoppinginlägget sen också!!