Mamma och magen i v. 22 (21+0)
Publicerat den

  Mamma och magen i v. 22 (21+0)
 
Mamma: Ditt hår känns kanske tjockare vilket beror på att du nu inte tappar speciellt mycket hår. Efter att barnet är fött tappar du hår som vanligt igen. Ditt tandkött kan svullna och det är viktigt att du sköter din tandhygien noga. Även hudfärgen kan påverkas, såsom fräknar, födelsemärken och vårtgårdarna. Undvik stark sol.
 
Barnet: Ditt barn är ca 19 cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 500g. Barnet både sover och är vaken, det har en egen dygnsrytm. När du vilar är barnet kanske som mest livligt. Den del av hjärnan som tillverkar hjärnceller fram till att barnet är fött utvecklas mycket nu.

Pappa: Se nu till att ta vara på tiden under graviditeten. Oftast mår den blivande mamman bra och besväras förhoppningsvis inte av tidigare symptom som trötthet eller illamående. Njut av tiden tillsammans och hitta på något roligt.

Egna tankar: Jag känner av mer och mer av vår lille pojke och på kvällarna lever han loppan där inne. Ju mer han rör sig desto mer klämmer det på kissblåsan och man får springa upp ett par gånger innan man ens har släckt lampan för natten, hihi. Mår väldigt bra förutom att tröttheten börjar komma sig smygandes på och även lite mer huvudvärk som sitter mitt på huvudet. Hade en tid hos min barnmorska idag, men tyvärr blev det förflyttat, så på måndag skall jag dit istället. Då skall vi mäta magen för första gången, lyssna på lillens hjärta, även det för första gången, ska bli så mysigt och även ta prover och se om det kanske behövs järntabletter. Kan vara det som saknas i min kropp just nu och därför som jag känner mig trött.  

 



Therese

Vilket MVC går du till? Kävlinge eller Lomma? När jag väntade min yngsta började jag i kävlinge men flyttade med min bm till lomma när dom skulle starta eget :-)

Svar: Hihi, det stämmer, vi bor i Löddeköpinge så jag går till Lomma. Trivs jätte bra där, och hon jag har nu är verkligen toppen :)
Martina Lönneström



URL:


Therese

Förlåt, nu tänkte jag precis som att du bor där jag bor:-) hehe knasigt. Vet ju inte var ni bor. Men ibland när du lagt ut foto ser ert hem o omgivningarna ute ut väldigt mycket som där vi bor:-)



URL:


Therese

Aha vad trevligt. Går du hos Gunilla? Det gjorde jag och hon var suverän :)

Svar: Jag går hos Anneli, kände att det klickade direkt med henne.. men alla verkar trevliga där :)
Martina Lönneström



URL:





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?