Amning och BVC
Publicerat den

Mina fina killar.
 
Idag har varit en utmaning, minst sagt. Det känns inte som att man har gjort annat än att amma, amma och amma. Jag var ute en liten runda i förmiddags när vi lämnade Ella på dagis, och då hade jag honom i bärselet, där han brukar somna. När man sedan kommer hem och skall ta ur honom och antingen lägga honom i sängen, vagnen eller i famnen så vaknar han illa kvickt och är ledsen.
 
Amningen har fungerat relativt bra, och jag har tyckt att amningsnappen har gjort mirakel vissa gånger då jag har haft som ondast och han tar den direkt. Dock har jag läst mig till (såklart, dumt nog) att man helst bara skall använda den när det är kris, och att man absolut inte skall vänja barnet vid den och försöka återgå till vanlig amning så fort som möjligt. Detta har gjort mig både ledsen och frustrerad då jag har så himla ont när han skall matas och när jag vet att han säkerligen kommer att vakna snart igen och vilja ha mat så är det som att det tar stopp, som att jag spänner mig. Känns inte som att mjölken riktigt rinner till som den gjorde i början, och dem blir inte alls lika spända längre, försöker pumpa och såklart amma honom så ofta han vill.
 
Detta har gjort att jag har gått in på ännu mer sidor och googlat fram alla möjliga svar, hur man skall få mjölken att producera ännu mer, och nu såhär i efterhand så tror jag, är nästan säker på, att han tar fel tag om bröstet när han skall ha mat. Det gör att han inte får ut den mjölk han egentligen borde ha fått med rätt grepp, jag får ont och gör att mjölken inte rinner till som den ska. Jag kan inte riktigt komma på någonting annat, för vissa gånger drar och spänner han kroppen och blir ledsen och det låter inte som att han sväljer någon mjölk efter bara ett par minuter och det är då som den viktigaste mjölken skall komma och som han då inte får.
 
Vi skall till BVC imorgon, så frågorna kommer nog gå varmt. När vi har varit där så har han gått upp i vikt och allt har sett jätte bra ut, så det skall bli spännande och se denna gång. Om det är så att han har gått upp som han ska så vet jag inte vad det kan vara.
 
Uppdatering kommer..
 
 



Malin

Hej. Kom in på din blogg av en slump. Jag hade också amningsnapp och de i Lund var väldigt snabba med att säga till mig att jag skulle sluta med den så fort mina såriga bröst läkt och det inte gjorde ont längre.
Men han åt så bra med amningsnappen och det gjorde inte det minsta ont så jag hade den i hela tre månader. Gör vad du vill, så länge han är nöjd och får mat och du inte har ont så förstår jag inte varför man inte ska fortsätta med denna fantastiska grej.
En glad mamma en glad bebis :)

Svar: Vad kul att du kom och hälsade på :)Jag håller med dig, och jag kommer att fortsätta med amningsnappen när jag känner att det börjar kännas jobbigt igen, för det är inte alla gånger jag behöver använda mig av den.. men alltid ett skönt hjälpmedel att ha hemma.
Martina Lönneström



URL:


Emelie

Fina pojkar!

Svar: <3
Martina Lönneström



URL:


camilla

Jag hade amningsnapp i åtta månader alltid!!! Varför skulle man inte kunna ha det? Det fick jag inte höra ngt om...gör som du vill och känner blir bra för er är mitt tips ;) jqg tänker ha amningsnapp denna gången också! Fin blogg och vad fina era barn är!!!

Svar: Ja, absolut! Men det är bara för att man läser sig till allt och det är både det ena och det andra, så man skall gå på sin instinkt och man känner ju sin kropp och sitt barn bäst.Tack snälla, kul att du tog dig tid att lägga en kommentar. Skönt att få lite tips och råd :)
KRAM
Martina Lönneström



URL:


Emmelie - Mamma till Ebba och Hugo

Ja ammningen första tiden är ju verkligen ett heltidsjobb! Finns det ingen ammningsmottagning som du kan kontakta? För visst är de skönt när de funkar , men de första veckorna hade jag galet ont med sår o grät varje gång han åt. Kram

Svar: Det är verkligen det, man sitter i denna soffa här hemma dag ut och dag in och man hinner knappt ut förens det är dags igen.. får se och hoppas att det blir bättre.. brukar ju bli det :)
Martina Lönneström



URL: http://www.emmgus.blogg.se


Maria

Ammningsnappen använde jag alltid i 6 mån inga problem alls! Man ska alltid göra som man själv tycker är bäst! Glad mamma glad bebis 😃
Lycka till!

Svar: Ja, verkligen.. det är så, och man skall egentligen sluta i och söka på nätet, för är man inte knäpp innan så blir man väl;)KRAM
Martina Lönneström



URL:


Madde - Mamma till Liam

Liam kunde inte suga tag i mitt bröst alls. Vi fick amningsnapp redan på bb men dem sa att jag skulle försöka vänja honom av med den. Vi var på amningsmottagning o bvc hjälpte mig en hel del men han lärde sig aldrig att ta bröstet utan nappen.
Jag ammade honom bara i fem veckor, han orkade inte suga fram tillräckligt mycket mjölk och då producerades det ju itne tillräckligt så det blev en liten ond cirkel kan man säga. Detta resulterade i att han inte gick upp i vikt så vi fick ta till ersättningen och helt plötsligt så var han nöjd mellan målen (när jag ammade så kunde det gå bara en timme emellan nästa gång)och gick upp bra i vikt.
Nu behöver det ju inte vara såhär för dig, men ville ändå säga det!
Vill tillägga att min mamma har haft problem att amma mig och mina två bröder så det kan ju vara något ärftligt med att jag inte producerade så mycket mjölk...
Lycka till! Det kommer säkert gå bra för er tillslut:)

Svar: Okej, för jag hade tänkt att jag skulle ta och komma iväg till en amningsmottagningen för att få hjälp med själva greppet han tar. Jag känner inte att han riktigt tar helt rätt och kanske därför som det gör ont och att det produceras mindre mjölk. Ja man vet ju liksom inte.. det är så himla svårt.Ersättning är verkligen guld och det har hjälpt oss här jätte mycket också. Han blir nöjd på ett helt annat sätt och kan slappna av.
Skönt i alla fall att se att andra har och har haft det likadana. Tack finns du för att du delade med dig. KRAM
Martina Lönneström



URL: http://maddecarlssson.blogg.se


Jessica

Man googlar alltid för mkt. Är själv likadan.
Men gör det som funkar bäst för dig och Leo.
Och försök att strunta i allt man läser.
Och sen finns det ju ersättning oxå. Både Nikki och Ella fick ju det efter ett tag och
Dom är ju helt perfekta
<3

Svar: Ja, det är så dumt att man gör det.. men har försökt att släppa det nu :)Ja, men precis, vi kör på lite ersättning här när vi märker att han inte blir nöjd och han kommer till ro och slappnar av på ett helt annat sätt.
Martina Lönneström



URL: http://Http://iiicaa.blogg.se


Jessica E

Hej Martina :)

Tycker du ska göra precis som passar dig, varför inte använda nappen då de underlättar din smärta? Jag tyckte den var grym då jag att C aldrig fick tag riktigt på bröstet, sen iof var de svårare för henne att amma utan men hon fick i sig och var nöjdare bebis. Jag kände också att de aldrig rann till ordentligt så pendla mellan ersättning och bröst spec innan natten kom så båda fick sova en längre strecka :) men det är ju upp till en själv

Sköt om er /J

Svar: Hej Jessica. Ja, amningsnappen är super bra, och jag fortsätter faktiskt med den då och då. Det känns inte som att Leo får det där riktiga greppet om bröstet och är säkert det som gör att jag får ont och även att han inte verkar bli riktigt mätt. Vi kompletterar med ersättning nu också, och vi har fått en mycket nöjdare bebis, tack och lov.
Vi brukar ge ersättning innan han skall sova för natten, men det var väl 1 eller 2 nätter där han sov bättre, men nu är det samma som innan igen, men då har han kanske inte fått tillräckligt. Det är så svårt det där. Men hur länge ammade du?
KRAM
Martina Lönneström



URL:


Therese

Hej!
Jag ammade min första son en månad. Under den månaden var det med blod, svett och tårar jag tog mig igenom det. Vi fick motstånd redan på patienthotellet. Sonen hade svårt att ta bröstet och somnade alltid efter 10 minuters amning. Sen sov han men vaknade efter bara en kort stund och var ledsen.
Jag provade med allt känns det som, jag testade amningsnapp och jag pumpade extra. Jag träffade en bra barnmorska på patienthotellet. Jag satt och storgrät över det här med amningen och hon sa att det ska ju inte vara amning till varje pris. Vi stannade länge på patienthotellet just av den anledningen, att amningen började lite dåligt.

Det fortsatte så hemma och vår son blev aldrig mätt. Jag kunde sitta en timme och amma, han somnade och vaknade efter 10 minuter och skrek och verkade vara hungrig igen. Och då ammade jag igen. Efter ett tag blev det så att jag ammade, han somnade och vaknade och var ledsen och då fick jag ge honom ersättning. Han blev aldrig mätt kändes det som av amningen. Så till slut satt jag och storgrät. Jag kände mig helt slut! Jag var ledsen för att jag inte kunde ge mitt barn mat så att han blev mätt mm. Till slut tog jag beslutet att sluta amma och ge honom ersättning. Det var som natt och dag. Han blev en mätt och nöjd och glad bebis. Jag blev glad för att jag såg att han mådde bra och fick i sig den mängd mat han behövde. Han sov bättre också. Så det var det bästa jag gjort!

Men alla är olika och man gör ju det som känns bäst för en själv! Men för mig fungerade inte amningen alls och beslutet jag tog att sluta amma och ge ersättning blev lyckat för mig och min bebis!

Hoppas verkligen det löser sig för er. Gör det som känns bäst för just DIG och din bebis :)

Svar: Ja, det är egentligen så att man måste lyssna på sin egna kropp och sin bebis, för man känner allt sånt bäst. Vi har börjat ge ersättning också som komplement, och det fungerar bra. Jag vill fortfarande amma, men så känns det som sagt inte som att han aldrig blir riktigt nöjd, och är därför tvungen att komplettera igen, och det blir som en ond cirkel och bökigare på något sätt. Ja, man märker att dem blir nöjdare, för dem flesta i alla fall, av ersättning och dem sover lite längre. Ja vi får se hur allting blir, skall till BVC igen i em, så får vi se vad dem säger :)
Martina Lönneström



URL:


Elise

Hej! :) Min son är 3 mån o amningen krånglade jätte mycket i början. Fick amningsnapp på bb då han inte fick tag. O den körde jag med i typ 2,5 månad. Amningsnappen gör att det tar längre tid för dom att få i sig så vår Lill kille gick ner för mycket i vikt i början så vi fick köra med lite ersättning ibland. Nu behöver vi inte köra mer ersättning för nu har han lärt sig hur han ska göra för att få i sig. Jag trodde aldrig det skulle funka för mig, men efter 3 mån kan jag säga att det funkar strålande. Men fick som sagt ta till flaska lite. Men det va bara skönt! Så kämpa på o ge inte upp! Lycka till! Tips, ska du ge lite flaska så köp märket medela på Apoteket. Den är till för att kombinera med amning. Bebisen använder samma teknik som vid amning så den förstör inte amningen. Lycka till som sagt!! :)

Svar: Det är ändå skönt att höra att man inte är själv. Ja, det är ju lite så att det tar längre tid, plus att det kommer inte i samma mängd som utan den.Jag känner mest bara att mjölken inte rinner till lika mycket, men så vet jag inte om han har fel grepp då jag får ont emellanåt.
Ja, jag såg den flaskan på apoteket igår, så funderar på att köpa den, annars har vi Dr Brown nu som också skall vara väldigt bra.
Tack så mycket för dina tips och råd :) Kram
Martina Lönneström



URL:


Elise

Att den lixom inte rann till ordentligt var jag med orolig för. Köpte en handpump på Apoteket o pumpade några gånger per dag. Gav det i flaska o gjorde ju även att det producerades mer. Kan ju ha utpumpad mjölk i kylen i ett dygn. o när det ska ätas värmas bara. Ammade o sen pumpade jag efter när han fått lite i flaska efteråt. Jag ammade som vanligt var tredje timme o så efter varje amning fick han flaska. Va mätt o kunde ligga själv en stund då pumpade jag. Är ju bra o pumpa efter att man ammat så det hinner gå lite mellan gångerna o så blir kroppen inställd på det. Inte så himla kul o pumpa men gjorde att vi fick rutin på var tredje timme o han blev mätt o mjölken kom igång. Så höll jag på i 2 månader. Så alla sätt är bra bara det funkarför en. Nu säger han till nästan exakt var tredje timme jämnt, inte efter typ en timme det kunde va i början. Vi kör falska varje natt med ersättning nu för då sover han bättre. Så ammar jag på dagarna. O så kan pappan med mata så jag får sova. ;D tips! Kämpa på o gör vad som känns bäst för er! Kram

Svar: Jag har börjat ge honom mer ersättning på dagen och pumpa emellan. På det sättet märkte jag att han blev en helt ny kille, att han faktiskt slappnade av och var mindre orolig. Får se hur allting blir, då jag inte kommer att sluta med amningen helt utan kör på nu så får vi se.. som du säger är det perfekt att pappa och som här storasyster också kan mata :)
Tack snälla. Kram
Martina Lönneström



URL:





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?