Mamma, Ella och magen i v. 31 (30+0)
Publicerat den

Mamma, Ella och magen i v. 31 (30+0)
 
Mamman: Kroppen förbereder sig på förlossningen och på den kommande tiden som förälder. Du kanske sover sämre, vaknar ofta och har svårt att koncentrera dig. Ju närmare förlossningen du kommer, desto mer vänder du din uppmärksamhet mot ditt ofödda barn, man blir introvert och börjar den mentala förberedelsen.
 
Barnet: Runt vecka 31 börjar det bli lättare att mäta barnets totala längd. Därför anger vi från och med nu barnets längd ”från topp till tå” istället för ”huvud till stjärt”, som vi använt tidigare. Barnet är nu ca 41 cm långt från topp till tå och väger ca 1,8 kg. Barnet behöver nu i princip bara gå upp i vikt. Alla organ är på slutspurten att utvecklas klart. Lungorna är det organ som blir färdigt sist. Barnet har nu ofta ögonen öppna när det är vaket och aktivt och blundar när det är passivt och sover.
 
Pappan: Har ni funderat över vilket sjukhus ni vill föda på? Många föredrar den klinik som ligger närmast eller som mödravårdscentralen rekommenderar. Många blivande mammor känner av ryggsmärtor eftersom barnet väger allt mer. Som partner kan du lindra smärtan genom att ge massage.
 
Mina egna tankar: Åh, nu börjar det bli mer och mer spännande, för det är nu det faktiskt känns som att det närmar sig, på Riktigt. Vi har i alla fall en vilding där inne både från morgon till kväll. Igår var jag så trött att jag la mig relativt tidigt och Martin var iväg på fotboll. När han sedan hade kommit in för att pussa på mig och höll sin hand på magen så sparkade han till riktigt ordentligt. Underbart.
Jag mår väldigt bra annars, förutom att tröttheten har kommit sig smygandes på mer och mer, och även huvudvärk och ont i ryggen emellanåt. Huvudvärken är nog det värsta i och med att jag har klarat mig utan den nästintill hela graviditeten.
Har fått mer och mer ont i ryggen, längst ned på höger sida, och det känns extra mycket när jag har hållit igång en hel dag. Igår kom jag knappt upp ur soffan och det är som att det tar stopp.
Jag har ordnat det lite fint nu med lillens spjälsäng, hängt upp lite kläder och ordnat lite i byrån. Nu är det egentligen bara lakan och snutte som behövs inhandlas. Vagn, skötbord och säng är redan färdiga. Känns väldigt skönt. Nu räknar vi bara ned veckorna tills du bestämmer dig för att komma.
 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?