Mamma och magen i v.38 (37+0)
Publicerat den

Mamma och magen i v.38 (37+0)
 
Mamma: Många kan känna en oro inför förlossningen, trötthet på grund av sömnbrist och en stor längtan efter att graviditeten ska vara över så att ni får möte er bebis. Se till att få tid för dig själv. Sov eller vila så ofta du kan. Du kan känna en stickande känsla i slidan när barnets huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten och ibland ett obehag när du sätter sig för snabbt på en stol. Du kan få en ökad mängd mjölkig flytning. Se till att ladda med kolhydrater i kosten. Förbered väskan som skall med till förlossningen. Kom ihåg att ta med din blodgruppering, HIV svar samt ev. övriga provsvar.
 
Barn: Barnet är ca 48cm från topp till tå och väger ca 3,2kg. Barnet betraktas nu som fullgånget och det ökar snabbt i vikt. Om barnet ligger med stjärten eller fötterna först så erbjuds du kanske en yttre vändning nu. Får du värkar i denna vecka så förhindrar man inte förlossningen från att komma igång. Alla inre organ är färdigbildade.
 
Pappa: Nu kan barnet komma närsomhelst. Som partner kan du hjälpa till med alla praktiska förberedelser. Se till att förlossningsväskan är färdigpackad med det ni kan tänkas behöva. Exempelvis hygienartiklar, sköna kläder och kanske kex eller något annat som ni tycker om. En del väljer ett par låtar tillsammans som används under förlossningen för att ge er båda energi. Kanske skulle detta kunna vara något för er också? Viktigast av allt- glöm inte kameran!
 
Mina egna tankar: Herregud, nu är dagen kommen, i alla fall när det gällde Ella. Hon kom i v. 38, och det kan såklart likväl hända nu också. Dock har jag känslan av att jag kommer att gå över tiden, just för att jag har dessa tankar om att han säkert kommer på ett ungefär som Ella.
Jag hade en känsla igår i ryggen som jag inte känt innan, och även lite molande värk, likt mensvärk och det var så det började med Ella. Efter den gången, så hände ingenting mer och jag har inte känt något annorlunda vare sig igår kväll eller idag.
Jag tycker att det skall bli spännande, när man väl känner den första värken, så kommer man nog ställa in sig mer på att det faktiskt börjar närma sig. Ser även fram emot förlossningen.
Trött är jag, Hela tiden, fast att jag försöker hålla igång och inte tänka på det så kommer det ändå smygandes på och när jag kan, så försöker jag att vila på dagen och det hjälper en hel del. Halsbränna deluxe, mest på kvällen, men jag knaprar mina novalucol och dem fungerar ändå helt okej.
Många som har börjat gissa på datum när lillebror bestämmer sig för att komma och det är himla roligt. Tillochmed min sjukgymnast gissade på ett datum idag.
 



Therese med Clara och Alice

tycker nog det ser ut som magen har sjunkit lite, framförallt på högra bilden =)

Svar: Tycker du det? :) Ja, jag fick höra det från fröken på dagis också, hihi!
Martina Lönneström



URL:


Emmelie - Mamma till Ebba och Hugo

Men va fin du är med stora magen. Och du har en sån spännande tid framför dig!

Svar: Åh, tack snälla! Ja, jag längtar tills han är ute, men ändå så njuter jag av den sista tiden med han Inne i magen och att ge Ella så mycket tid det bara går nu. Vet att det kommer att bli tuffare sedan, men det där kommer man in i eftersom. Mycket man får ta på känn, och Ella kommer vara så stolt när hon får hjälpa till :)
Martina Lönneström



URL: http://www.emmgus.blogg.se


Janni - Mama till Lilly & Loah

Jättefina Goa magen. Du är så fin Martina!!
Hoppas ni har en toppen-helg och att Martin mår bra igen.
Kramar från Karlstad!

Svar: Tack fina du! <3
Martina Lönneström



URL: http://www.innaj.blogg.se





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?